Vrijwel alle automerken zagen hun verkoop dalen in augustus. Bij General Motors (GM), de grootste autoproducent in de VS, lag de verkoop 25 procent lager dan een jaar eerder en bij Ford daalde de verkoop met 11 procent. Het Japanse Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, verkocht 34 procent minder auto’s dan een jaar geleden en ook Honda zag de verkopen met een derde afnemen.
Alleen het automerk Chrysler wist de dans te ontspringen met een verkooptoename van 7 procent. Chrysler valt tegenwoordig onder de hoede van Fiat.
Chinese autoverkopen
De Amerikaanse daling staat in schril contrast met de Chinese autoverkopen. In China, de grootste automarkt ter wereld, werden in augustus 55,7 procent meer auto’s aan de man gebracht vergeleken met een jaar eerder. Ten opzichte van juli kwam de groei uit op 15,1 procent. In totaal werden 1,22 miljoen auto’s verkocht. De Chinese autobranche kreeg een impuls van een nieuw overheidsprogramma om de verkopen van zuinige en milieuvriendelijke auto’s te stimuleren.
GM verkocht in China vorige maand 181.625 auto’s, ruim 19 procent meer vergeleken met vorig jaar. Verwacht wordt dat de totale autoverkopen in China dit jaar met 20 procent toenemen tot meer dan 15 miljoen stuks.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl